Saturday, 22 March 2014

Air Lemon Untuk Ingin Hamil - Jom Minum!

Pernah dengar tak dengan meminum air campuran lemon boleh meningkatkan tahap kesuburan & sekaligus membantu untuk ingin hamil?

- SAYA TAK PERNAH DENGAR -
 Sebenarnya entah macam mana, sy dapat tahu berkaitan lemon yg dikatakan boleh membantu pasangan untuk hamil ni. Tapi bila sy baca pengalaman org (luar negara) yg sudah mencuba, sedikit sebanyak teori amalan minum air campuran lemon memang berkesan!

Lemon dikatakan bagus untuk kesuburan di atas beberapa faktor. Ia kaya dengan vitamin C, magnesium, kalsium, pottasium dan antioksidan yg boleh membantu untuk membuang segala benda kotor dalam badan sekaligus akan meningkatkan kesihatan.
Pernah dengar orang cakap kan, kalau nk hamil, kena minum air banyak-banyak. Yes! it is the rule (sy sebenarnya sgt payah nak minum air). Air sebenarnya dapat membantu penghasilan mucus dan lendiran serviks (cervical fluid). Tanpa lendiran serviks, sperma susah nak berenang & bertemu dengan telur yg dihasilkan dalam kilang ovari. Oh ye!, kalau lendiran serviks ni berkualiti dan banyak, ia boleh membantu sperma untuk hidup lebih lama sementara menunggu hari subur tau!

Dan kalau dijadikan amalan minum air campuran lemon ni dalam rutin harian, sebenarnya ia meningkatkan lebih banyak peluang untuk mengandung! 

Tapi macam mana > Rasanya kita sendiri tahu kan apa yg kita makan tu lebih banyak tak berkhasiat pada badan dari membawa kebaikan. Betul? (Ok, yg ni sy admit). Benda-benda yg tak bagus semua ini lah yg boleh memberi kesan kepada telur, sperma dan sistem peranakan. Sooooo .. disini lah antioksidan dari lemon memainkan peranan. Antioksidan ini akan menolong untuk membuang dan membunuh semua radikal bebas dalam badan and on the spot membantu badan lebih bersedia untuk conception. So di sini lah lemon membantu dalam masalah ketidaksuburan.

Lagi satu, natural ingredient yg ada dalam lemon tak akan memberi kesan buruk pada badan. So tak perlu risau kalau minum sewaktu tengah hamil @ masa kita tengah ambil ubat-ubat kesuburan e.g clomid dan berada dalam rawatan kesuburan. 
Macam mana cara untuk minum air campuran lemon?
- masukkan perahan lemon (setengah biji atau kurang) dalam air suam -
- boleh minum bila-bila masa walaupun ramai yg menyarankan minum di awal pagi sebelum sarapan dan sebelum tidur -

Sifat acidic dalam lemon tak membunuh sperma ke?
Ok, yg ni perlu dijelaskan betul-betul sebab ramai yg salah faham konsep acidic dan alkali lemon.
 Lemon bersifat acidic (mempunyai PH < 7) apabila ianya berada di LUAR BADAN. Tapi!, apabila campuran air lemon sudah memasuki dalam badan, dan ia telah di motobolisme kan + bercampur dengan darah, ia akan meningkatkan nilai PH dalam darah dan seterusnya akan berubah menjadi alkali (mempunyai PH > 7). So tak ada arguement yg boleh menyatakan sifat acid lemon akan membunuh sperma dalam badan ye. Don't get confuse!

Lagi satu, persekitaran vagina wanita adalah bersifat acidic & sangat-sangat lah memusuhi sperma yg bersifat alkali. Oleh itu, lendiran / cervical mucus lah yg membantu sperma dilindungi dari persekitaran acidic vagina selain membantu untuk sperma berenang. Tapi, kalau kita kurang lendiran macam mana nak protect sperma kan? So, disitu lah lemon memainkan peranan. Air lemon yg kita minum, akan bertukar menjadi sifat alkali dan sekaligus bersama-sama melindungi sperma. Faham tak? hihi
So kawan-kawan seangkatan yg masih mencuba untuk hamil, kita cuba lah kaedah ni. Ni adalah salah satu usaha kita kan. Selebihnya kita serahkan pada janji Allah swt. Semoga entri kali ni memberi seribu manfaat untuk sahabat semua!

* Air lemon bagus untuk lelaki jugak. Bila minum air lemon semasa perut kosong, ia membantu meningkatkan keupayaan hati untuk mengeluarkan lebihan estrogen yg ada pada lelaki. Lebihan estrogen boleh menyumbang masalah kesuburan pada lelaki tau *

33 comments:

  1. Haaii... Assalamu'alaikum..
    Saya sedang ikhtiar untuk kehamilan anak kedua. Cara lemon ini mau di coba yaaah... Hihi semoga berhasil ;)
    Makasih infonya,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..cuba lah. Benda yg elok kita ikut .. sy doa kan semoga berhasil usaha nya ya! Amin

      Delete
  2. sekarang mmg tengah amalkan lemon suam ni.. InsyaAllah dipermudahkan nanti rezeki baby

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah..buat secara konsisten ye. Harap rezeki dipercepatkan

      Delete
  3. Salam sis saya nak tanye perlu ke ltk gula pada air lemon tadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam...xperlu letak. Minum masam2 gtu k.

      Delete
  4. Salam..saya ada jual jus pati delima gulsan..kapsul delima pun ada..jus minuman harian pun ada..buah zuriat pun ada.. boleh tgk fb sy patidelima zamzam madukurma...wasap 0176106717.. Insyaallah sy jual sgt murah..

    ReplyDelete
  5. Salam..saya ada jual jus pati delima gulsan..kapsul delima pun ada..jus minuman harian pun ada..buah zuriat pun ada.. boleh tgk fb sy patidelima zamzam madukurma...wasap 0176106717.. Insyaallah sy jual sgt murah..

    ReplyDelete
  6. Minum setiap ker sis,time period pn minum jgk ker? Bpe kli sehari minum??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy minom setiap ari. Masa period pun minom. Sy minom waktu pg. Sehari sekali. Tp nk minom sebelom tdo pun boleh

      Delete
  7. sis dh amalkan minum berapa lama?

    ReplyDelete
  8. alhamdulilah sis dh berjaya hamil..tahniah sis..lps bca blog sis ni sy smkn semangat nak amalkan secara konsisten..thanks sis for sharing this good info..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih! And welcome.moga ada rezeki utk awk ye! Amin

      Delete
  9. Nak pregnant jugak..nak amalkan minum lemon ni..tp sesuai ke utk org yang de msalah hormon mcm sy ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hormon sy pun x betul jgk. Lemon ni kan bahan semulajadi so xde kesan buruk pun if kita amalkan..hihi

      Delete
  10. Minum air lemon ni memang bagus, i sudah minum selama 3bulan dan alhamdulillah now pregnen,,kita hanya usaha dan allah yang menentukan,
    harap yang lain pun akan berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..mmg betol. Igt nnt nk stat balik minom air lemon utk detox body.

      Harap yg lain terbuka hati utk guna natural way instead makan pil yg entah apa2..

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Saya sdg berusaha untuk hamil...
    Saya bharap jus lemon ini akan membantu mencapai keinginan saya dan suami

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Salam sis klo sy amek vit c pd awal pg bleyh dlm mase yg same sy minum jus lemon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh...tapi awk jarakkan lah pengambilan tu

      Delete
  15. Sy dh 8 thn kahwin blm ada rezeki...mudah2an usaha kali ni membuahkan hasil...doa2kan moga sy bjaya...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Sha Allah..moga ada rezeki awak menyusul. Usaha dan tawakal

      Delete
  16. salam sis sy slalu buat perah dlm botol lps tu letaj dlm peti ok x sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh...tapi sy prefer minum suam.

      Delete
  17. Salam sis.. trm ksh atas perkongsian.
    Sis.. boleh dptkan nomb wassap sis? Saya x tau jika saya komen diaini, mcm mna nak tau sis reply atau tidak ye? Ni first time..sya cuba je komen.

    Actly nak tnye jika saya ingin nak hamil anak ke 2 sejak 3thn dlu dah stop pil perqncang. Jadi boleh ke saya amal kemon ni dengan teh kurus medinarose yg dijual di fb? Dan teh kaki chanteq sia?? Atau jamu jelita peral fiber? Sebab masa yang sama sya nak kurus kan sikit badan...mohon oencerahan sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf ye...sy rasa x sesuai utk awk makan segala jenis pil kurus jamu etc yg awk tak akan tahu apa kesan buruk dia pada badan..sebab pda sy benda tu semua akan lagi merosakkan dalaman dan cycle period awk. kalau awk tak nampak kesan nye sekarang mungkin kesannya bila awk dah berusia nanti. sy memang jenis bukan penyokong segala jenis pil kurus, jamu etc kecuali herba dari nona roguy.

      Delete
  18. Lau waktu subur leh ke minum air lemon?

    ReplyDelete
  19. Lau waktu subur leh ke minum air lemon?

    ReplyDelete