Thursday 10 September 2015

Makanan Bayi : Cara Buat Bubur Nasi Beras Perang untuk Bayi

Hari ni sy nak jadik emak2. Nak ajar dengan teliti macam mana cara untuk buat bubur beras perang untuk baby. Sejujurnya, dulu masa nak belajar cara nk buat bubur nasi beras perang sangat lah susah untuk sy dapatkan info yg ada ceritakan setiap langkah dengan penuh detail even bila sy search berkenaan cara nak buat bubur nasi biasa pun susah betul lah nak jumpa cara paling details tapi ringkas dan mudah nak faham. So disebabkan sy tak nak mommy2 di sini lalui pengalaman yg sama dengan sy, so sy selitkan di entri ni ilmu dan cara sy buat bubur Aqil daripada rendam sampai lah masuk dalam bekas untuk di frozenkan. Harap dapat membantu!
Sy di rumah makan beras perang. Bukan dari azali, Tapi sejak Aqil kena eczema, dan memandangkan sy masih breastfeed Aqil, so sy decided untuk tukar cara pemakanan sy. So sy decided untuk tukar ke beras perang. So bila google2 cara nak buat bubur nasi untuk Aqil, sy terjumpa entri yg ada cakap beri baby makan beras perang adalah LEBIH BAIK dari beras biasa. Alhamdulilah. Tepat masa dan keadaannya. 

Tapi! Tapi dan tapi! Nak beri makan beras perang pada baby kena RENDAM DAHULU ye beras tu sebelum dikisar. Pasal hal kena rendam ni pun sy terlambat tau. Dah kisar beras perang jadi halus baru terbaca yg beras perang kena di rendam dulu. So sy start dari awal balik. Sedikit pengetahuan,sy beri makan beras perang dan rolled oat pada Aqil masa Aqil da 6 bulan lebih. So untuk kedua makanan ini, memang kena rendam dulu ye. Sy start bagi Aqil makan bila lagi satu minggu dia nak masuk 6 bulan. Sy bagi Aqil makan puree buah dan sayur semata2 selama sebulan. Hanya perkenalkan Aqil pada bubur nasi dan rolled oat bila dah nak masuk 7 bulan. 

Ok, jom belajar step by step cara nak rendam beras

1. Sebelum rendam, sy basuh dulu beras sampai bersih macam masa kita nak masak nasi tu macam gambar dekat atas tu. Sy start rendam masa nak pergi kerja awal pagi dalam 6.30 pagi. Masa rendam tu squeeze sikit lemon dalam periuk. Letak tapis dekat atas periuk takot2 nanti serangga masuk pulak. Ikutkan kena rendam 24 jam tapi sy pilih untuk rendam 12 jam sahaja. Bila dah balik kerja nanti sy akan basuh balik bersih2. 

2. Sy akan sangai beras tu dalam kuali. Goreng tanpa minyak sampai kering beras yg baru lepas basuh tadi. 

3. Lepas dah sangai, sy akan kisar dalam blender kering sampai jadi halus. Masuk kan dlm bekas kedap udara. Kenapa kisar? Untuk pastikan cepat masak. 

So, nak buat bubur macam mana pula?
1. Masuk kan beras dalam periuk. Bubuh air dan masak macam biasa cara kita nak masak bubur. Sebenarnya ini adalah first time sy masak bubur. Hihi. So sy masak lah sampai agak2 beras tu kembang, lembut dan dah masak.
2. Sy masuk kan puree kurma frozen untuk pasti kan bubur nasi tu manis2 masa Aqil makan. Sebenarnya boleh buat 2 version. Ini adalah version pertama yg sy buat dulu which is sy campurkan kurma dalam bubur. Tapi version ke 2, sy buat bubur plain sahaja tanpa di campur apa2 sebab masa bagi Aqil makan, sy dah bagi puree buah atau sayur dan mesti ada 1 kiub kurma wajib untuk setiap per feeding. Pusing2 sama je cuma Version 2 akan lebih jimat dan lebih terjamin sikit ketahanan sebab tak di campur dengan apa2 bahan selain daripada beras. 
3. Bila bubur dah masak dan dah sejuk, masuk kan dalam blender dan blend sampai halus. Yg dalam gambar ni adalah bubur Version 2 yg mana sy tak campur dengan kurma atau puree yg lain. Sy masak bubur plain semata2. So nampak kan putih dia. 
4. Blend sampai halus macam  ni. Sy campurkan sedikit air masak dalam bubur ni masa nak blend, Sebab kalau tak tambah air, blender tak bergerak..hihi. If kita masuk kan air masak, at least baby pun tak adalah sembelit sangat.
5. Bila dah blender, sy masuk kan dalam bekas taufufa ni. Kira2 dalam 2 oz bekas ni. Tunggu sejuk, baru boleh tutup bekas dia dan masukkan dalam freezer untuk jadikan frozen. 
Rolled oat ni pun sy lakukan versi yg sama. Sy akan rendam dulu dan step by step dia adalah sama macam cara buat bubur nasi di atas. 
Rolled oat yg dah diblend. Sekali makan 2 oz tapi dia sangat padat. Kenyang betul bila Aqil makan. 
Selalu Aqil akan makan oat atau bubur nasi ni dengan pelbagai jenis puree. 
So far sy dah buat macam2 jenis puree. Keledek ungu dan carrot macam di atas ni. Sy masuk kan dalam bekas ice cube untuk frozen kan. Selalu sy akan bg 3 kiub + oat/bubur untuk sekali makan. Aqil makan 3 kali sehari.

Oklah itu jela rasa nya review sy untuk entri kali ni. Kalau ada benda nak tanya jangan segan drop komen ye!

55 comments:

  1. Oat tu sis sangai ke sblm blend utk djadikn serbuk.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy x sangai...sebab lepas rendam je, sy terus masak oat tu dan blend utk bekalan makan aqil

      Delete
    2. Kt mana nak beli rolled oat ye..satu lg ada yg bgtau beras perang bleh masak dgn cr goncang dgn air pns dlm termos je..btul ke

      Delete
    3. dekat aeon big ada...mmg boleh buat dlm termos tp sy xpernah buat. beras perang nk masak dgm cara mcm tu ambil masa sbb brs perang lama sikit nak masak compare to beras biasa. so better masak atas dapur gas

      Delete
    4. Nak tanya, nak panaskan bubur yang dah difrozenkan tu mcm mana ye? Double boiler atau pon kira masak semula atas api?

      Delete
    5. bila kuarkan dari freezer, masukkan dl ke tmpt chiller. double boiler pun ok

      Delete
  2. Sis rolled oat tu kalau dah rendam dan kita nak sangai then simpan buat stok boleh ke? Ke hanya rendam yg perlu sahaja dan terus buat stok makanan? Sy ingat nak buat serbuk oat then bila nak pakai terus masak tapi xtau cara nak buat serbuk tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh sangai..
      Tapi pada sy sgt leceh nk sangai. So sy masak and buat stok terus masok freezer.

      Delete
    2. Ok2 sis sy buat bila nak mkn je la hehe. Sy dah buat serbuk beras perang lps blend nak simpan stok bau masih ada masam2 sampai husband ckp elok lagi ke nak bagi bby.. Huhuhu. Confused nak jawab apa hehe

      Delete
  3. Hye sis klu bg bbur tym umur 6month boleh x then guna brown rice?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh...highly recommended guna brown rice utk anak.

      Delete
  4. nak tanya ye..kenapa kens rendam beras dulu sebelum di sangai?

    ReplyDelete
  5. Mana nak dpt rollled oat ni yerk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana mana pasaraya ada dear. Dia tulis Organic rolled oat. Saya beli brand Anzen sebab tu je yang nampak. hehe Saya beli di tesco ada jual tapi cepat je habis. Mungkin jusco pun ada. Last choice cari di kedai herba cina. Mungkin ada.

      Delete
  6. Salam sis...saya nak pasal bubur nasi version 2
    1) brown rice direndam, disangai dan blend dulu ke? kemudian baru masak
    2) rendam dan terus masak kemudian baru blend?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua2 cara boleh..

      1) cara yg pertama adalah untuk mak2 yg super bz. that is why depa buat stok and nnt bila nak masak just campak je beras yg di blend tu.Selalu untuk mak2 yg nak masak untuk 1 kali makan je.

      2) nak rendam, biar rendam semalaman. selalunya cara ini diguna untuk lebih dari 1 kali makan. (yela mesti rendam beras dalam kuantiti byk kan)

      so bila da rendam and masak, boleh blend. Dah suda blend boleh bahagi2 kan ikut portion untuk makan dalam masa 1 minggu dalam bekas.

      Delete
  7. Sis kalau rendam, pastu sangai n blend ,bleh trus cmpur air panas je terus x wt mcm nestum? Ke wajib masak jugak dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Shark Eila..

      Kena masak jugak awak. Tak boleh just rendam dengan air panas.
      Sebab proses kita rendam, sangai, blend itu adalah untuk make sure nasi tu senang dan cepat untuk di masak.

      So kena masak dulu ye!

      Delete
    2. As salam..sy hjg thn ni nk g sabah cuti2 ngn family. Baby sy ms tu 8bln. Sy fkir nk bwk beras yg tlah dblend mcm tepung tu then kt sbah nti klo nk bg makan baby sy juz ltk air panas ja la.. Bole ke mcm tu? Nk msk pyh la sb duk otel kan.. Ada cdgn x? Trma ksh..

      Delete
    3. hi...
      boleh. tp pastikan awk letak air panas didih dalam flusk.

      Delete
  8. Rolled oats tu kita blh wat g travel?

    ReplyDelete
  9. Nak tnye..klu kite rendam, sangai & blend..then simpan boleh tak..nnti nk masak amik sikit2..boleh ker mcm tu..

    ReplyDelete
  10. tqvm sis.sangat membantu.sy share kat blog boleh supaya senang nak reie balik.

    ReplyDelete
  11. Sis..care nk pnaskan cmne?SME mcm susu ke?rendam dgn air pnas?klau nak mkan esok,mlm da trunkan kat chiller DLM 3bekas?utk mkn 1hri 3x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye macam susu..

      Kalau esok nak makan, turunkan dari freezer masukkan ke chiller. Nanti bila nak bg makan, just panas kan je dalam warmer tu.

      Delete
  12. Sis..lepas renda tu..air rendaman berbuih dan beras bau masam kn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye...ada bau masam sikit.
      Tu sebab masa rendam tu letak air perahan lemon sikit

      Delete
  13. Tq sis..sy dh try blend lama2..tp beras x halus sngt pun..still ada yg x hancur sangat..xpe ke sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe....fungsi utama kita blend supaya senang nak masak sebab beras perang nk masak kena tunggu lama..

      yg kasar2 tu, nnt masa masak dia akan lembik jugak jadik bubur

      Delete
  14. Sis..bubur nasi boleh tahan ke dalam peti ais belah atas tu sama macam puri..pastikan dye beku ke?..tq sis..berapa lama boleh tahan selalunya ya

    ReplyDelete
  15. Akum sis nak tanya...da rendam, sangai, blend pastu simpan dlm bekas kedap udara pastu simpan dlm fridge ke atau bole biar di luar je?
    Brapa lama bole tahan stok beras tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,

      Simpan dalam fridge better. Selagi nampak ok selagi tu boleh pakai. Cuma jangan campur2 sudu la bila amek beras tu

      Delete
  16. assalam sis, utk bby 6 buln klu x berak pas 3 hri mkn puri apple nk buat mcmna ye?>

    ReplyDelete
  17. Salam puan..puree n bubur ni thn brape lame ye bile difrozenkn..baru nk bjinak2 dgn homemade baby food ni.tq sgt2 mmg bguna baca blog.ni..

    ReplyDelete
  18. Salam puan..puree n bubur ni thn brape lame ye bile difrozenkn..baru nk bjinak2 dgn homemade baby food ni.tq sgt2 mmg bguna baca blog.ni..

    ReplyDelete
  19. Salam puan..puree n bubur ni thn brape lame ye bile difrozenkn..baru nk bjinak2 dgn homemade baby food ni.tq sgt2 mmg bguna baca blog.ni..

    ReplyDelete
  20. Asslam sis.. kalau sy simpan ikan dan sebagainya di freezer, sy rs xsesuai utk sy frezen kan stok puri/nasi/oat bersama dgn ikan tu takut berbau dan baby xnk mkn pulak.. jd sy decide utk buat stok hanya utk 2 / max 3hr dan simpan di chiller.. dan sy akan buat stok baru seterusnya.. sy nk tnya, yg sebenarnya kalau simpan stok di chiller ni brp hr bertahan ye? Tq sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. depends pd bahan mentah yg digunakan. 3 days just nice..

      Delete
    2. depends pd bahan mentah yg digunakan. 3 days just nice..

      Delete
  21. As salam .
    Kalau sy basuh n cuci je beras perang tuu .
    Boleh kerr ea ?
    Sbb dh terbuat lahhh .
    Risau plak rase dh bg baby baby mkn .

    ReplyDelete
  22. Slm sis.. Sye nk tanya.. Baby sye br nk msk 6month..so, 1st nk kenalkn dgn puri @bubur nasi dl yg tbaik ye..&brpe kali shri ssuai.. Tksh sis

    ReplyDelete
  23. Salam sis..thanks for sharing..sy nk tanya..lepas rendam 24jam mmg akan berbuih n berbau masam ker? Sebab lepas keringkan pon still bau masam..ke beras da basi?

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. Salam puan..lepas blend beras tu perlu ayak ke?

    ReplyDelete