Wednesday 15 January 2014

OPK - Ovulation Predicted Kits

Assalammua'laikum WBT

Rasa tergerak hati untuk buat post pasal OPK. Walaupun rasa-rasanya dah ramai sangat yg expert kat luar sana pasal OPK ni, tapi sharing is caring kan ? Memandangkan diri ni tak pernah ada cycle yg pendek dan sebenarnya agak sukar utk tafsir bila datangnya hari subur, so OPK is the solution. 
OPK berfungsi utk 2 cara
- mendapatkan zuriat -
- family planning -

Hari yg subur bg seorang wanita adalah apabila ovum itu betul-betul dah bersedia utk disenyawakan oleh sperma. Dan kena ingat, hari subur tak sama pada setiap wanita. Ada yg subur hanya 1 hari dan ada juga yg berpanjangan selama 3 hari!

Macam mana cara OPK befungsi?
OPK berfungsi untuk mengesan Luteinizing Hormone (LH) dalam badan melalui ujian air kencing. Hormon LH ini adalah hormon yg mengeluarkan ovum dari ovari. Maksudnya bila dah ada hormon LH ni pada OPK strips, maka anda dalam tempoh untuk bersedia bersama dengan hubby


Bila kitaran sesuai untuk menggunakan OPK?
Untuk yg mempunyai kitaran haid genap 28 hari, maka hari subur anda adalah pada hari ke 14. Maka, dinasihatkan utk melakukan ujian OPK bermula pada hari ke 11. Kalau kitaran haid panjang dan melebihi 28 hari, contoh kitaran haid 34hari ke atas, maka kena buat ujian OPK bermula pada hari ke 17

Bila masa dan waktu sesuai untuk ujian OPK?
Ujian OPK di buat pada waktu tengahari 12.30-2.30 petang atau malam. Bukan di buat pada waktu pagi ye

Macam mana membaca ujian OPK?
Kita hanya akan bersama hubby bila ujian OPK menghasilkan result positif. Kalau result masih negative, maka belum masa anda bersama dengan hubby ye.

Contoh dari ujian OPK yg sy ambil seperti di bawah 
Seperti dalam gambar di atas, OPK menunjukkan result negative. Dimana Line T adalah kurang pekat @ tak sama pekat dengan Line C. 

Bila Line T dah sama terang dengan Line C @ Line T lebih pekat dari Line C, ini menunjukkan result positive dimana boleh la bersama dengan hubby.

Masih perlu buat ujian OPK lepas dapat result positive?
For me, YES!! Sebab kita nak mengejar waktu kita betul2 dalam kawasan subur. Even dah dapat result positive, di galakkan buat lagi OPK test sampai la result tu jadik negative balik. Kenapa?
Untuk make sure selagi kita dapat positive tu, selagi tu la kita bersama dengan hubby. Yela kita bukan boleh tahu kan bila ovum tu betul2 keluar dari ovari. So play safe. Tak pe, bersama hari-hari mungkin penat, tapi ganjaran pahala banyak tau.

Mana nak beli OPK murah?
Sy selalu beli di sini. Sangat murah! Scoobi Doobie
OPK = RM 1.20
UPT = RM 1.00
Nak mudah, msg jela Pn Nor, empunya FB di 014 - 800 4302

Moga membantu!

4 comments:

  1. Tenkiu utk perkongsian..siap letak no.utk contact lg..thankss sesgt..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome! kite share benda yg boleh bawa kebaikan pada org lain... harap dapat membantu! :-)

      Delete
  2. Assalam momy to be....nurul br guna opk yg sama gamba kt atas...result dia lambat skit kluar kan..nk dptkn 2nd line dlm 5 minit gitu...bkn on da spot mcm lain yv pertama...sama ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam huda..yup btol btol..opk ni result dia accurate lebih dibaca lepas 5 minit sbb mmg result dia akan naik slowly 5 min gtu. Dia bukan mcm upt. Upt klu kite preggy time celup tu jugak boleh appear 2 line dgn cpt. Good luck ok!

      Delete