Friday 8 January 2016

Pregnant Kali Ke 2 - Alhamdulilah

Alhamdulilah! 
Masih dalam keadaan terkejut! 

Kandungan masih baru. Cuma ingin berkongsi berita gembira ini bersama2 kawan TTC yg lain supaya dapat ambil sebagai sumber insipirasi. InshaAllah. Secara jujurnya juga, sy tak berkongsi kan berita ini dengan kawan2 sy di FB dan juga kawan yg lain. Hanya family dan 3 orang kawan shj yg tahu. So kiranya kamu yg baca semua ni dapat hak ekslusif..hihi

Test ni sy baru buat semalam. Tak sangka akan diberi rezeki seawal ini. Secara jujurnya sy merancang biarlah tunggu Aqil 2 tahun. Aqil baru nak masuk setahun, tup2 UPT positif pulak. hihi.
Rezeki di awal tahun 2016.

Sy just nak share apa yg sy makan dan amalkan then tup2 preggy ni. Selain dengan izin Allah swt yg pastinya, mungkin apa yg sy makan memberi penyumbang juga. 

********************************************************************************

Selepas melahirkan Aqil setahun yg lalu, period sy tidaklah teratur sgt2, tapi boleh dikatakan dah behave berbanding dulu2. Masih period setiap bulan walaupun tarikh nya tidaklah ontime sangat. Dan 2 bulan sebelum preggy ni, sy tak ambil kisah pulak utk catat tarikh period. Sebab kunun2 mcm "biarlah, bukan akan pregnant pun" plus memang tak merancang nak anak ke 2 pun. Tapi kan sebenarnya dalam hati terdetik juga, yg rasa-rasanya dah masanya utk merancang. Tapi tak sempat merancang sungguh2 Allah dah bagi rezeki besar. Alhamdulilah. 
Sebenarnya kan masa sebulan sebelum preggy, adalah niat nak diet. Sebab rasa dah berat sangat badan ni. Memandangkan dekat rumah ada akar herbanika yg tak minum masa pantang dulu, so decide nak minum masa diet. Tak adalah pahit mana. Memang konsisten minum setiap hari. Buat macam minum air masak 2 botol besar setiap hari (mesti habis), dengan harapan badan ni rasa ringan. Kesan masa minum, badan dah tak ada rasa sakit2 dah. Dan paling best, dalam badan rasa panasssssss je. Kebetulan pulak bulan ni jumpa egg white. Adakah sebab tindak balas air ni? Allah je tahu..hihi. 

Selain dari minum air ni, bulan lepas sy start baca zikir setiap kali pergi kerja dalam LRT. Niat sy adalah utk murahkan rezeki. Yela sekarang ni sesak sangat dah duduk Malaysia ni.hihi. Alhamdulilah, ini lah rezeki nya. 
Buku zikir ni sy beli RM3.50 je. Besar tapak tangan. Sy selalu amalkan zikir:-

SubhanAllah 33x
Alhamdulilah 33x, 
Allahuakbar 33x
 Ya Karim 100x
 Ya Rahman Ya Rahim 100x
Ya Malikul Mulk 121x

Ade lah lagi zikir2 yg lain. Korang beli lah buku ni. Ade je dekat kedai buku. 

Tanda preggy? Sebelum dapat tahu preggy, ibu sy ada bermimpikan air. Macam masa Aqil dulu2. Sy pun ada mimpi air yg membawa petanda rezeki. Dan sy kerap kali rasa dalam perut ni ada sesuatu yg bergerak2. Cuma khilaf sy kali ni, sy tak dapat nak agak sudah berapa minggu usia kandungan sebab sy tak tahu dan lupa tarikh last period sy. Macam mana niiiiiiii..huhuhuhu. 

Badan rasa biasa cuma delayed period shj. Dan bila pakai baju kurung sangat lah terasa sendat di perut. Dalam badan pula terasa panas je. 

*************************************************************************
Kawan2 TTC, bersabarlah. Selalunya yg terbaik itu memang datangnya lambat. Selalunya yg terbaik itu memang kena banyak usahanya. Memang banyak airmata kena keluar. Banyak duit kena labur. Mungkin IVF mungkin IUI mungkin operation cyst dll. 

Tapi kan disebalik semua ni, Allah swt sebenarnya nak menguji juga memupuk kita untuk tanam sikap sabar. Jika kamu semua lulus untuk sabar dalam menunggu, sabar dalam menanti maka inshaAllah kamu juga lulus untuk menjadi seorang ibu di masa hadapan. 

Apabila masanya sudah tiba dan sesuai, maka dalam rahim kamu akan ada seorang janin. 

Lepas melalui saat yang sukar, siapa kamu untuk menidakkan rezeki Allah dengan memberikan kamu zuriat yg seterusnya dalam masa yg terdekat? Begitulah lazimnya. Bila kita sukar untuk dapatkan yg pertama, rezeki yang kedua dan seterusnya akan laju sahaja menyapa. InshaAllah

Maka kawan2 TTC sekalian, kita sama2 berusaha dan bersabar ye. Ingat, setiap usaha kita Allah teliti dan nampak. Dia tidak akan berlalu begitu sahaja membiarkan kamu semua menangis. Cuma masa nya akan tiba apabila sudah sesuai masanya iaitu tika kamu benar2 bersedia untuk memikul tanggungjawab penuh sebagai seorang ibu. 

Sy mendoakan kamu semua agar diberi peluang untuk merasa apa yg sy rasa. Doakan sy juga untuk kuat membawa kandungan ke 2 ini dan seterusnya menjadikan Aqil sebagai seorang abang yg sangat bertanggugjawab. INSHAALLAH & AMIN!

-with love-
MAMA AQIL

Cara Kira Waktu Subur Untuk Period Tak Teratur

Bila kita ada period yang jenis nya tak teratur, ermmm payah sikit nak cakap kan..
Paling susah, bila kita ni jenis yang tengah merancang untuk dapatkan baby.

Sy admit! Memang ini adalah masalah sy dulu. Sebelum sy study and gali ilmu. Yela, kita tak tahu apa2 tapi nak anak. So google la sana sini. Dan most of it akan keluarlah jawapan hasil daripada pencarian seperti ini:-

KITARAN HAID TERPANJANG - KITARAN HAID TERPENDEK = JAWAPAN NYA ADALAH "SANGAT MEMENINGKAN & TAK FAHAM" 

So korang ada tak pengalaman macam ni jugak? Hihi. Dulu memang pening gila. Setiap bulan akan tanda kalendar. Lepas tu sendiri lost nak buat apa sebenarnya. So meh la sy kongsikan cara sy untuk tentukan waktu subur walaupun sy memang da create banyak entri yg berkaitan dengan mengenali waktu subur. So disebabkan korang malas nak google carik, meh sy tepekkan link aje... cara detect waktu subur dengan tepat

*********************************************************************
- sy tulis entri ni adalah melalui pemerhatian dan hasil eksperimen sendiri. Badan kita mungkin berbeza. Tapi masih boleh dijadikan panduan ringkas -
Ada 3 benda yg gunakan sepanjang sy merancang untuk anak pertama. Tapi dalam entri ni sy akan ceritakan 2 benda sahaja untuk buat korang lagi fokus dan senang faham. Jom baca!

KENALI CYCLE PERIOD

Sy beri contoh macam ni ye

Period 1 May - Period 5 Jun = 36 hari
Period 5 Jun - Period 2 July = 28 hari
Period 2 July - 5 August = 35 hari

So, 36 hari, 28 hari, 35 hari tu kita panggil sebagai cycle period. Setiap bulan cycle tak sama so memang senang untuk kita detect yg kita mempunyai cycle tak teratur. So bila dah tahu cycle period ni, boleh la kita budget2 waktu subur kita melalui rasa hati. hihi.

Satu benda kita kena ingat, kalau kita punya cycle period jenis haywire macamni, maka waktu subur kita bukan lah pada hari ke 14 ye. Dekat internet, kalau kita google cara kira waktu subur, semua akan bagi contoh untuk cycle yg regular iaitu 28 hari kan? Yang tu memang waktu suburnya jatuh pada hari ke 14. Jangan keliru pula ye. 

So bila waktu subur kita?

Period 1 May - Period 5 Jun = 2 minggu sebelum 5 Jun
Period 5 Jun - Period 2 July = 2 minggu sebelum 2 July
Period 2 July - 5 August = 2 minggu sebelum 5 August

Secara kesimpulannya, waktu subur kita adalah 2 minggu sebelum tarikh period akan datang. TAPI! Kalau kita dah tahu bila tarikh kita akan period, senanglah kan?


Oleh itu, kat sini lah penggunaan BBT ni sangat berguna untuk kita!

Cuba tengok graf dekat atas. Ni adalah carta BBT. Nak faham mybe agak complicated utk first timer, tapi tak adalah susah mana sgt pun. Apa yg kita kena buat adalah just ambil suhu setiap kali bangun dari tidur aje. Cuba tengok suhu sy pada Day ke 15, tiba2 naik kan? Dari 36 ke 36.50, then turun semula pada Day ke 16...haaaaaaaa bila da ada petanda suhu begini, maka makin dekat la waktu subur kita. So dah boleh la start ehem2 time ni. Garis merah melintang dan menegak tu maksudnya adalah hari subur kita. Kalau ikutkan di sini, sy subur pada Day ke 17. Dan bila selepas waktu subur aje, suhu akan naik dan naik dan bila da menurun dan menurun, itu tanda nak period. Kalau suhu menaik sahaja itu tanda anda preggy.

Setakat ini, ini sahajalah 2 method yg sy gunakan utk kira waktu subur utk period tak menentu. Sy memang akan bergantung harap pada pengunaan OPK dan BBT. Selain tu sy akan perhatikan pada cervical fluid samada ada jumpa egg white ke tak.

Nak tahu waktu subur ni bukan lah boleh congak2 shj. Tolak tambah segala. Masih memerlukan usaha dan masa. So luangkan masa utk belajar dan ambil sikit ilmu yg bermanfaat.

Oh ye! sy ada create entri berkeaan cervical fluid dekat entri yg lepas. Kalau rajin,boleh lah baca ye!