Monday 7 October 2013

Azoorspermia = Ini Masalah Lelaki

SERIUS!!

Ini adalah first time dengar dan tahu pasal "Azoorspemia".

Selama ni bila kita terlalu meneliti dan berbicara pasal masalah infertility perempuan, kita mungkin akan terdetik yg perempuan ni terlalu rumit sangat pembikinan nya. Terlalu sulit sangat proses nya. Dan mula kita akan berfikir susah nya jadi perempuan dan sebagainya. Tapi jangan lupa lelaki jugak mungkin mengalami masalah yg sama dan yesss mungkin mereka juga merasa benda yg sama...Kita manusia, kita ada hati dan perasaan. Hati perempuan dan lelaki mungkin sama sensitif nya

Al-kisah nya........

-- Azoorspermia adalah keadaan di mana tidak ada sperma di dalam air mani --

Macam mana? Cuba fikir sekejap. Kalau kita perempuan ni runsing bila doc diagnose kita ada problem, agak-agak mcm mana perasaan si suami @ lelaki yg di diagnose ada masalah Azoorspermia ni? Berat kan ujian Allah swt.


Perbezaan sperm bagi lelaki normal dan penghidap Azoorspermia

Lelaki yg menghidap Azoorspermia adalah seperti lelaki yg biasa. Boleh mengeluarkan air mani nya cuma kandungan air mani nya tidak mempunyai sperma.

Mengesan lelaki yg ada Azoorspermia adalah melalui :
- ujian fizikal
- ujian genetik
- ujian hormon FSH (follicle stimulation hormone. FSH bertanggungjawab utk galakkan testis menghasilkan sperma)
- ujian Ultrasound
- ujian air kencing

Tapi adakah bila pasangan mempunyai masalah ini, maka chance utk dapat baby 0%?

TIDAK. Peluang masih ada just perlu ada campur tangan pakar atau doctor, resulted akan ada penghasilan sperm count dalam air mani tapi bukan sebanyak lelaki lain. Penghasilan sperm count yg sikit tu akan di gunakan dalam proses IVF bcoz itu aje cara membantu pasangan mendapat kan cutest baby.

Tiada kehadiran sperma dikesan dalam air mani

Bila kita cakap pasal Azoorspermia, ada 2 possibilities kenapa lelaki tak dapat produce sperm. It is becoz testis gagal menghasilkan sperm atau kegagalan untuk deliver sperm masa ejakulasi berlaku. 2 benda ni akan dikaji doctor and if salah satu menjadi punca doctor akan buat the next step.

Punca-punca Azoorspemia ?

Secara umumnya Azoorspermia adalah di sebabkan 3 faktor which is mitigations ni semua adalah penyumbang major kepada masalah ni :

1)  Masalah hormon
Untuk lelaki menghasilkan sperma dalam air mani nya, mereka perlukan hormon pituitary. Jika homon ni kurang atau tak ada langsung pada lelaki, maka lelaki tak akan dapat menghasilkan sperma.

2)  Kerosakan pada testis
Secara general, testis tak dapat menghasilkan sperma yg matang disebabkan beberapa faktor. Samada testis ada kekurangan sel untuk menghasilkan sperma atau sperma tu sendiri yg gagal untuk develop secara sihat which is disebabkan oleh faktor genetik.

Ok..as i said, setiap masalah ada jalan selesai dan yg pasti ada ubat nya kan. Even ubat itu adalah USAHA yang tak pernah putus, AIR MATA yang tak pernah kering menitis, MASA yang mungkin terbuang..ia nya tetap usaha dan yang ESA pasti memandang apa yg kita lakukan.

Rawatan penghidap Azoorspermia  ?
In Shaa Allah, dengan izin Allah SWT walau hebat bagaimana pun sakit yang diturunkan ke atas hambaNya, pasti akan ada penawar. Based on pakar, penghidap Azoorspermia boleh pulih by doing an operation, dimana untuk betulkan balik saluran pada testis yang mungkin tersumbat etc..

Rawatan pembedahan pada testis
Mungkin jugak boleh try perubatan homeopati. Ramai juga yg berjaya dengan izin Allah SWT. Tak kisah la perubatan atau cara macam mana kita buat untuk pulih etc asalkan kita sendiri ada usaha.

Owhhh...frenz sila pesan kepada lovely hubby anda, elakkan pakai seluar ketat supaya tak disturb penghasilan sperm secara semulajadi selain daripada kurang dan elak kan merokok, banyak kan makan kekacang, tidur dan rehat yg cukup, dan aktiviti fizikal such exercise etc.

Moga kita semua beroleh manfaat ~

No comments:

Post a Comment